�dipuskompleks
T: �dipuskomplex; E: Oedipus complex; F: complexe d'Oedipe
�dipuskomplekset er en intrapsykisk trekantstruktur, hvortil der er knyttet bestemte f�lelsesbindinger
i et indbyrdes konfliktforhold. Det antages af Freud at dominere udviklingen i perioden 3-5 �r, hvor det ytrer sig ved, at
drengen er forelsket i moderen og omfatter faderen med jalousihad og geng�ldelsesangst. Hos nyere forfattere som Klein og
Lacan er det placeret v�sentligt tidligere, ligesom den tilgrundliggende trekantstruktur er l�snet fra familiens roller. Overvindelsen
af �dipuskomplekset er et led i barnets myndigg�relse, og overjeget betragtes som kompleksets arvtager i personligheden.
Freud kom p� sporet af �dipuskomplekset i forbindelse med sin selvanalyse efter faderens d�d i 1896,
og han beskrev det i de f�lgende �r som en central struktur i s�vel den normale som den neurotiske personlighed (Freud 1985c,
1900a, 1905d, 1909b). Det var Ferenczi, der i 1909 som den f�rste anvendte sammens�tningen �dipuskompleks p� tryk, efter at
Jungs kompleksbegreb var blevet indoptaget i psykoanalysen (Ferenczi 1909, s. 45), men Freud overtog betegnelsen fra og med
1910 (Freud 1910h, da. udg. s. 12) og kaldte i 1913 �dipuskomplekset "oprindelsen til religion, moral, samfundsm�ssighed og
kunst" s�vel som "kernen i alle neuroser" (Freud 1912-13a, da. udg. s. 121). Efter f�rste verdenskrig lagde han stadig st�rre
v�gt p� begrebet, indplacerede det i den generelle psykoanalytiske udviklingsteori og pr�ciserede forskellene mellem drengens
og pigens version af komplekset (Freud 1921c, 1923b, 1923e, 1924d). Fra 1923 br�d en r�kke heftige kontroverser ud, som angik
den pr��dipale moderbinding, det kvindelige �dipuskompleks samt �dipuskompleksets forekomst i andre kulturer (jvf. afsnit
2, 3 og 4).
I efterkrigs�rene er �dipuskomplekset blevet st�ende som et centralt psykoanalytisk
begreb, men ofte uden at teorien om det udvikledes yderligere. Mest markante undtagelser er Lacans strukturalistiske reformulering
�dipusproblematikken (jvf. afsnit 1) og Parsons' indpasning af komplekset i sin sociologiske rolleteori (jvf. afsnit 4). Fra
og med ungdomsopr�ret i 1960erne fulgte en ny b�lge af kritik af �dipusteorien, der blev anklaget for at v�re normativ, autorit�r
og patriarkalsk, og narcissismen og den pr��dipale moderbinding har siden gradvis overtaget �dipuskompleksets position som
dominerende psykoanalytisk referenceramme (jvf. afsnit 4). Ogs� inden for psykopatologien har �dipuskomplekset haft en vigende
position (jvf. afsnit 5).
1. �dipuskompleksets grundstruktur
Skabelonen bag �dipusstrukturen er Sofokles' tragedie om kong �dipus, der uafvidende dr�bte sin
fader og giftede sig med sin moder. Det, som sk�bnen bestemte i tragedien, er if�lge Freud bestemt af det ubevidste. Alle
drenge har ubevidst �nsket at dr�be deres f�dre og �gte deres m�dre. Deraf f�lger den hypotese, at grundelementerne i den
�dipale konflikt er incest�nsket og incestforbudet (Freud 1900a, da. udg. s. 204-13).
Gennem psykoanalysens historie har der v�ret delte meninger om, hvorvidt
�dipuskomplekset er indpr�get i barnet gennem socialisationen og dermed afspejler familiestrukturen, eller om det snarere
skal betragtes som udslag af et medf�dt struktureringsprincip, der som et s�t af psykiske kategorier virker ind p� alle barnets
interpersonelle relationer. For det sidste taler det faktum, at der ogs� udvikles �dipale f�lelsesbindinger hos b�rn med kun
�n for�lder, og den smidigg�relse af �dipusteorien, der fandt sted hos Klein og Lacan, peger i samme retning, idet begge disse
forfattere g�r bag om den familieb�rne konfliktstruktur, hvori den ene for�lder altid er mellemv�rendet mellem barnet og den
anden, og inds�tter partialobjektet i strukturen som et muligt mellemv�rende mellem barnet og en anden person (Klein
1928 og 1945, Lacan 1994).
Skal disse udvidelser af perspektivet tilgodeses, m� Freuds oprindelige
definition justeres. �dipuskompleksets almene type kan da defineres med udgangspunkt i en bestemt intrapsykisk trekantstruktur,
hvis tre konstituerende punkter ikke betegnes som barn, moder og fader, men som subjekt (S), rivalitetsobjekt (o) og rival
(O). De tre punkter i strukturen er forbundet via tre s�t f�lelsesbindinger:
(Figuren
kan desv�rre ikke vises her. Se den i Psykodynamisk leksikon p. 859)
Pilenes retning er fra den aktive til den passive position. De dobbelte linjer angiver, at f�lelserne
er ambivalente. Den stiplede linje betyder, at relationen mellem O og o ikke er beh�ftet med selvst�ndige f�lelsesbindinger,
hvilket er en konsekvens af, at S er f�lelsernes subjekt, men relationen er indirekte til stede i komplekset, idet subjektet
gennem identifikation med rivalen udtrykker sin oplevelse af dennes objektrelation. Den grundl�ggende konflikt opleves mellem
S og O og g�lder besiddelsen af o, der g�res til genstand for subjektets bem�gtigelsestrang. Dette o-objekt bliver
et symbolsk magtobjekt, idet subjektets beg�r samtidig er bestemt af rivalens beg�r og �nsket om at triumfere over denne,
og bem�gtigelsestrangen er fremkommet som et konglomerat af barnets egne driftsimpulser, fantaserede elementer med relation
til urscenen og reelle iagttagelser af for�ldrenes indbyrdes relation. Konflikten opst�r, ved at O besidder eller har bem�gtiget
sig o-objektet. Heraf skabes et (gen)erobringsfors�g: S identificerer sig med O og vil samtidig erobre O's position. Den resulterende
f�lelse er jalousihad parret med idealisering som en anerkendelse af O's overmagt og karakter af forbillede.
Hadet fremkalder p� sin side den passive angst for straf og geng�ldelse, ligesom idealiseringen af O ogs� indeb�rer
et �nske om anerkendelse fra O's side.
Der kan i den psykoanalytiske litteratur udpeges tre hovedformer af den �dipale struktur,
dvs. tre forskellige fordelinger af rollerne, og det er ikke s�dan, at der n�dvendigvis kun findes en enkelt hovedform manifesteret
ad gangen. Barnet kan p� samme tid v�re involveret i flere versioner af komplekset, s�dan som Freud selv antydede med
begrebet om +det mere fuldst�ndige �dipuskompleks* (Freud 1923b, da. udg. s. 177). Dette viser, hvor gennemgribende kompleksets strukturering
af barnets interpersonelle relationer er.
Den f�rste hovedform har barnet (S) over for et andet subjekt (O) og et partialobjekt som mellemv�rende (o). I denne variant udvikler
barnets forhold til moderen sig typisk med f�ces som o-objekter, idet renligheden bliver et kardinalpunkt i opdragelsen som
modstykke til barnets analerotiske lyster, men ogs� kastrationskomplekset, hvor b�de moderen og faderen kan v�re barnets modpart,
h�rer hjemme her, idet penis gennem masturbationsforbudet er blevet o-objekt. Den gensidige k�rlighedsrelation i S-o-O-strukturen
udspiller sig altid mellem S og O, n�r o �ndrer karakter fra rivalitetsobjekt til gave. Gavegivningen kan s�ledes betragtes
som k�rlighedens prototype i den �dipale objektrelation.
Den anden hovedform rummer tre subjekter (stadig med kompleksets indehaver som S) og fremkommer typisk, n�r faderen indtr�der p� scenen
og overtager moderens position som O-objekt, mens hun p� sin side reduceres til o-objekt. Den v�sentligste effekt af denne
udskiftning er degraderingen af moderen, idet hun f.eks. opfattes som +kastreret*. Dette klassiske
�dipuskompleks opst�r sj�ldent ved, at faderen griber forstyrrende ind i et i �vrigt perfekt k�rlighedsforhold mellem moder
og barn, men ved at han indtr�der som katalysator i barnets forudg�ende konflikt med moderen. Er det moderen i positionen
som o-objekt, der bliver prototype p� det senere k�rlighedsobjekt, vil det i bedste fald v�re et fornedrende beg�r, manden
kan f�le over for en s�dan kvinde.
Den tredje hovedform har ligeledes tre subjekter, men nu med kompleksets indehaver i o's position (typisk barnet som +moderens fallos*, der j�vnligt
er beskrevet i den psykoanalytiske litteratur). Den tjener bl.a. til at skildre de psykiske f�lger for barnet af relationen
mellem for�ldrene. Denne hovedform er kun indirekte et �dipuskompleks. Der er tale om, at barnet gennem egne forudg�ende
erfaringer almeng�r strukturen og placerer for�ldrene i dens roller. Det er gennem for�ldrenes k�rlighed, at barnet kommer
til verden b�de fysisk og psykisk, og tilsvarende er det gennem deres indbyrdes konflikter (og forts�ttelsen af deres egne
�dipuskomplekser), at det hindres i selv at blive subjekt.
2. �dipuskompleksets placering i udviklingsteorien
Freud placerede som oftest �dipuskomplekset i perioden 3-5 �r, mens Klein rykkede det tilbage til
det f�rste leve�r for til sidst helt at erstatte det med den depressive position, der grundl�gges i perioden 3-6 m�neder,
og Lacan placerede det ved udgangen af spejlstadiet i 18m�nedersalderen. Dette indeb�rer forskellige indplaceringer
af komplekset i barnets udvikling. For s� vidt den ovenfor omtalte trekantstruktur, hvor to subjekter rivaliserer om noget
tredje, er et f�llestr�k, kan man enten v�lge at betragte de af Klein og Lacan beskrevne former som egentlige manifestationer
af �dipuskomplekset eller som forl�bere for den af Freud beskrevne struktur. Hvor Freud antager, at komplekset er en konsekvens
af barnets fallisk-genitale seksualitet og dets forestilling om en seksuel relation til en voksen objektperson, l�gges der
ofte i senere teorier v�gt p�, at den �dipale trekant er f�rdigdannet i den anale eller eventuelt allerede i den orale fase,
hvor f�ces og bryst indg�r som o-objekter i den ovenfor n�vnte betydning.
Psykoanalytiske teoretikere har ikke i synderlig grad baseret deres opfattelse
af komplekset p� observationer af b�rn, men oftere konstrueret et billede ud fra erfaringer med analyse af voksne eller af
�ldre b�rn. I de fleste nyere udviklingsteorier er der enighed om, at barnets objektrelationer �ndrer afg�rende karakter,
n�r det - omkring 16-18 m�neder - kan skille den anden ud som et afgr�nset subjekt af samme art som det selv. Dette synes
derfor at v�re det tidligste tidspunkt, hvor der kan anerkendes et egentligt �dipuskompleks. Det grundl�gges, n�r den pr��dipale
struktur, hvad enten den kaldes narcissistisk eller paranoid-skizoid, omstruktureres som f�lge af barnets erkendelse af skillelinjen
mellem det selv og den anden. En parallel hertil er Mahlers gentiln�rmelsesfase, der ogs� er en f�lge af oversk�ringen
af den psykiske navlestreng mellem moder og barn (Mahler/Pine/Bergman 1975, Abelin 1971). En anden v�sentlig parallel er Spitz'
beskrivelse af barnets f�rste brug af ordet nej (Spitz 1957).
Den intrapsykiske �dipale konflikt ytrer sig udadtil typisk som problemer
i opdragelsen, hvor barnet opleves som ops�tsigt, asocialt og kr�vende, og hvor det har en s�rlig evne til at g�re netop det,
for�ldrene finder mest ul�kkert, pinligt og anst�deligt. Selve konfliktstoffet er kulturelt bestemt, men ligger inden for
det psykoseksuelle register. I vor kultur er det ofte bundet til renlighedstr�ningen og masturbationsforbudet. Barnets seksualforskning
indg�r desuden i udformningen af komplekset, if�lge Freud gennem fantasier om, at alle mennesker har eller har haft en penis,
at for�ldrenes k�nsakt er en sl�skamp, og at babyer f�des gennem tarmen (Freud 1908c). Disse fantasier eksisterer i det ubevidste
up�virket af en eventuel seksualundervisning.
Overvindelsen af �dipuskomplekset er i den psykoanalytiske teori forbundet
med etableringen af overjeget. Mens de basale �dipale �nsker fortr�nges til det'et, f�r andre lov til at forblive i jeget
som karaktertr�k, mens atter andre lever videre i overjeget, der frem for alt er �dipuskompleksets arvtager i personligheden
(Freud 1923b, da. udg. s. 178-82 og s. 188-89). Overgangen indeb�rer, at barnet fra at frygte, hade og idealisere O-objektet
overf�rer disse potentialer til overjeget, hvorved de samtidig �ndrer karakter. Mens faderen var drengens rival og derfor
vanskeligt samtidig kunne anerkendes som neutral autoritet, er overjeget en neutral og upersonlig instans, som i princippet
er den samme hos alle i et socialt f�llesskab. For drengens vedkommende siges kastrationsangsten at v�re den faktor, der omdanner
�dipuskompleksets asociale tendenser til permanente overjegfunktioner, specielt indstiftelsen af skyldf�lelsen. For pigens
vedkommende tales om frygten for k�rlighedstab.
Freud var med sin forst�else af �dipuskompleksets overvindelse med til at
give hele teorien en autorit�r fremtoning, idet han ikke forestillede sig nogen anden vej ud af konflikten, end et ydmygende
nederlag til rivalen. Der er dog snarere tale om en kontinuerlig proces, der er begyndt samtidig med �dipuskompleksets dannelse
eller m�ske endnu tidligere, og som forts�tter l�nge efter dets undergang. Ligesom jeget till�gges en kontinuerlig udviklingsproces,
er ogs� overjeget under stadig udvikling gennem barndommen. Det anses s�ledes i dag normalt for �nskeligt, at barnet tilegner
sig samfundets b�rende regler gennem en gradvis ind�velse af element�re interaktionsformer i forhold til for�ldre, s�skende
og legekammerater frem for gennem trusler og afstraffelser. En anden v�sentlig betingelse for overvindelsen af komplekset
er udviklingen af barnets k�rlighedsevne, dets overvindelse af ambivalensen og dets erkendelse af selv at m�tte levere et
offer for at bil�gge konflikten. I sidste instans drejer overvindelsen af komplekset sig om barnets evne til at undv�re for�ldrenes
beskyttelse, til at frig�re sig fra deres dominans og til at skabe sig sin egen tilv�relse, kort sagt dets evne til at blive
voksent.
Se depressiv position, spejlstadium, gentiln�rmelsesfase, overjeg, jegideal, psykoseksuel udvikling.
3. Det k�nsspecifikke �dipuskompleks
�dipusteorien var fra Freuds h�nd lagt an p� at karakterisere drengens udvikling, og den forsinkede
indplacering af pigen skabte betydelige vanskeligheder. Freud lagde stor v�gt p� sammenh�ngen mellem �dipuskomplekset og biseksualiteten.
Han ans� det snarere som reglen end som undtagelsen, at ethvert barn har b�de et heteroseksuelt ("positivt") og et homoseksuelt
("negativt") �dipuskompleks, dvs. at s�vel fader som moder begge optr�der som b�de objekt og rival (Freud 1923b), og han mente,
at noget af konfliktens styrke hidr�rte fra k�nsmods�tningen i hvert enkelt individ. Selv med denne teori kunne han imidlertid
ikke undg� at tage stilling til de forskelle, der uafviseligt er mellem drengens og pigens version af komplekset.
Den stribe af kontroverser om �dipuskomplekset, der udspillede sig inden
for psykoanalysen fra og med 1923, reflekterede alle det manglende kvindelige element: pigens udvikling ved siden af drengens,
moderbindingen ved siden af faderbindingen og de moderretslige kulturer ved siden af de faderretslige. De resulterende diskussioner
aftegnede to antagonistiske opfattelser af det kvindelige �dipuskompleks.
(1) Freud stillingtagen er, at pigens udvikling et langt stykke f�lger drengens.
Hendes f�rste objekt er moderen, og til masturbation anvender hun den "mandlige" klitoris, idet hverken hun eller drengen
har kendskab til vaginas eksistens. Forskellen indtr�der f�rst i og med kastrationskomplekset. Pigen udvikler penismisundelse,
hvor drengen udvikler kastrationsangst, og hun v�lger kun faderen som objekt som en f�lge af sit d�rlige forhold til moderen
og ved udsigten til at generhverve den manglende penis symbolsk i skikkelse af en baby (Freud 1925j, 1931b, 1933a (forel�sning
33)). Den mest detaljerede redeg�relse for disse tanker findes i en artikel af Ruth Mack Brunswick, som angiveligt er nedskrevet
p� grundlag af samtaler med Freud, men som f�rst er publiceret efter Freuds d�d (Brunswick 1940). Dette synspunkt er siden
i vidt forskellige varianter repr�senteret af Nagera (1975) og Lacan (1962 og 1966b).
(2) I forhold hertil har Freuds kritikere altid haft deres styrke i feministiske
kredse, idet de h�vdede, at kvindeligheden havde et genuint udspring i kvindens natur og ikke beh�vede nogen indirekte psykodynamisk
begrundelse - og slet ikke et udgangspunkt i kvindens oplevelse af sig selv som kastreret og mindrev�rdig. I stedet h�vdes
det, som det ogs� oprindelig var Freuds antagelse, at pigen har det samme kompleks som drengen, n�r moderens og faderens position
byttes om. Denne lille pige beg�rer faderen seksuelt og rivaliserer tilsvarende med moderen. Abstrakt udtrykt indeb�rer det,
at barnet beg�rer for�lderen af modsat k�n og rivaliserer med for�lderen af samme k�n. Dette synspunkt har p� forskellig vis
v�ret repr�senteret af Horney (1923), Klein (1932), Jones (1927, 1933 og 1935) og Chasseguet-Smirgel (1964).
Se kvindelighed, penismisundelse, livmodermisundelse, kastrationskompleks, fallisk fase, generativitet.
4. Det sociologiske og antropologiske perspektiv
Freud foretog i Totem og tabu (1912-13a) en storstilet historisk konstruktion, efter hvilken
�dipuskomplekset opst�r i urhorden, forefindes i skjult form i det totemistiske faderl�se samfund og sl�r fuldt
igennem i alle senere samfundsformer og p� alle samfundsm�ssige niveauer: i familien, i det politiske struktur, i kunsten
og i religionen. I Massepsykologi og jeg-analyse (1921c) viste Freud, hvordan f�rerskikkelser, helte og idoler i virkeligheden
repr�senterer faderen og s�ledes hidr�rer fra �dipuskomplekset.
Efter indg�ende feltstudier p� Trobriand-�erne under f�rste verdenskrig
fremsatte etnologen Bronislaw Malinowski den hypotese, at trobrianderne som f�lge af en moderretslig familie- og samfundsstruktur
ikke udvikler et �dipuskompleks i traditionel forstand (Malinowski 1927). Der er ingen konflikt mellem drengen og hans fader,
men derimod mellem drengen og hans morbroder, der er familiens egentlige autoritet. Hermed anf�gtede Malinowski postulatet
om �dipusstrukturens universalitet, ligesom han h�vdede, at komplekset direkte afspejler relationerne i familien.
Mange psykoanalytikere af sociologisk observans st�ttede Malinowski, herunder
Reich (1930 og 1932), Fromm (1934 og 1936), Lacan (1938) og Kardiner (1939), mens andre som Jones (1925 og 1928) mere eller
mindre pr. refleks forsvarede universalitetssynspunktet. R�heim foretog en r�kke feltunders�gelser i moderretslige kulturer
og kom med det modargument, at drengene p� Trobriand-�erne gennemspiller en normal �dipal autoritetskonflikt med deres egen
fader for sekund�rt - som regel f�rst i otte�rsalderen - at indtr�de i en autoritetskonflikt med morbroderen, alts� ligesom
b�rn i den vestlige kultur forskyder noget af konfliktmaterialet fra faderen til l�reren, n�r de kommer i skole, og senere
til arbejdslederen p� fabrikken, befalingsmanden i h�ren og pr�sten i menigheden (R�heim 1934, 1946 og 1952).
I 1950erne svingede pendulet p� ny ud til fordel for en universalisering
af komplekset, s�ledes i de unders�gelser, der blev foretaget af sociologen Talcott Parsons (1953, 1954a, 1954b og 1955).
Parsons mente, at socialisationen indeb�rer en trinvis rolleindl�ring og rolledifferentiering, og at �dipuskomplekset svarer
til barnets v�gren sig ved at acceptere sin plads inden for familiens firedelte rollestruktur (fader, moder, s�n, datter),
som de er bestemt af k�ns- og generationspolariteten.
Siden 1960erne har stemningen atter v�ret for en relativering af �dipuskomplekset,
idet man har p�peget, at hverken kernefamilien eller patriarkatet er universelle st�rrelser, og at nye konfliktstrukturer
n�dvendigvis vil se dagens lys i det faderl�se samfund (Mitscherlich 1963). Denne kritik gik h�nd i h�nd med, at komplekset
ogs� p� det kliniske omr�de tr�dte i baggrunden og blev erstattet af teorier om narcissisme og tidlig moderbinding. Anti�dipus
blev ligefrem et slagord, idet mange s� anvendelsen af �dipusteorien som udtryk for en autorit�r og patriarkalsk ideologi
(Deleuze/Guattari 1972).
Den oprindelige antagelse, at �dipuskonflikten skulle v�re en fjernvirkning
af incest�nskets sammenst�d med incestforbudet har v�ret holdt i h�vd p� det abstrakte plan af de forfattere, der �nskede
at finde en universel �rsag til en universel struktur, ogs� n�r incestforbudet er blevet omtolket som hos Parsons og L�vi-Strauss.
Im�deg�elsen er oftest kommet fra forfattere, for hvem incestforbudet nok var universelt, men som ikke mente, at �dipuskomplekset
beh�vede at v�re det, og som derfor ledte efter andre �rsager til det. Reich og Fromm ans� i stedet barnets fastl�sning til
for�ldrene i kernefamilien, den seksuelle undertrykkelse og faderens voldelige autoritetsud�velse for at v�re kompleksets
v�sentlige �rsager.
Se urhorde, faderl�st samfund, massepsykologi, kulturanalyse, incest.
5. �dipuskomplekset i psykopatologien
Freud kaldte ofte �dipuskomplekset for "neurosernes kernekompleks" (f.eks. Freud 1919e, s. 254),
og det har v�ret en hovedregel i klassisk psykoanalyse, at neuroserne var fikseret p� det �dipale udviklingstrin, mens psykoserne
h�rte hjemme i den pr��dipale udvikling. Freuds store sygehistorier kan l�ses som fremstillinger af �dipuskompleksets m�de
at manifestere sig p� inden for hysteri, tvangsneurose og i nogen grad paranoia.
�dipuskompleksets klare status i psykopatologien er blevet anf�gtet af det
nysyn p� udviklingsteorien, at udviklingsfaserne ikke blot ligger som perler p� en snor i relativ uafh�ngighed af hinanden
og tilsvarende som velafgr�nsede lagdelte aflejringer i personligheden, men tv�rtimod bygger videre p� basisproblemer i den
allertidligste udvikling, som p� sin vis aldrig overvindes. Dette indeb�rer, at det patologiske �dipuskompleks ved n�jere
analyse viser sig at hvile p� et pr��dipalt grundlag.
Ved tilbagef�ring af en neurose til �dipuskomplekset, kan man skelne mellem,
om den ytrer sig som symptomneurose, karakterneurose eller overf�ringsneurose. I symptomneurosen er de �dipale f�lelsesbindinger
blevet fortr�ngt, hvorefter de kun er i stand til at ytre sig som symptomer, f.eks. kan den �dipale geng�ldelsesangst komme
til udtryk i en fobi. I karakterneurosen er der sket en sammensmeltning af symptomer og fortr�ngende �dipale tr�k i jeget,
hvorved der f.eks. dannes en tvangskarakter, der adskiller sig fra tvangsneurosen ved en gennemf�rt rationalisering og en
ringe sygdomsbevidsthed. Endelig kan �dipuskomplekset tr�de tydeligt frem i overf�ringsneurosen, idet de indkapslede �dipale
f�lelsesbindinger genoplives i samspillet med en overf�ringsperson.
Se neurose, psykose, perversion.
Litteratur: Andkj�r Olsen 1988, Braad Thomsen 1983, Chasseguet-Smirgel 1986, Freud 1912-13a, 1921c,
1923b og 1931b, Klein 1928, 1932 og 1945, Lacan 1938 og 1994, Parsons 1955, Robert 1974, Schoene 1966.
OAO
artikel i: Psykodynamisk Leksikon, Gyldendal 2002
|