Den endelige og den uendelige analyse
(1937c)
Kapitel V
Sigmund Freud
Vi gik ud fra det sp�rgsm�l,
hvordan kan man afkorte den besv�rligt lange varighed af en analytisk behandling, og er s�, stadigv�k ledet af interessen
for tidsm�ssige forhold, g�et videre til unders�gelsen af, om man kan opn� varig helbredelse eller tilmed gennem forebyggende
behandling holde fremtidig sygdom p� afstand. Vi har i den forbindelse som afg�rende for resultatet af vor terapeutiske bestr�belse
erkendt den traumatiske �tiologis indflydelse, den relative styrke af de drifter, der skal beherskes, og noget, som vi kaldte
jeg�ndringen. Kun ved det andet af disse momenter dv�lede vi mere udf�rligt og havde i den forbindelse anledning til at anerkende
den kvantitative faktors dominerende vigtighed og til at betone den metapsykologiske betragtningsm�des adkomst ved ethvert
forklaringsfors�g.
Om
det tredje moment, jeg�ndringens, har vi endnu intet sagt. Vender vi os nu til det, s� er det vort f�rste indtryk, at der
her er meget at sp�rge om og at svare p�, og at det, som vi har at sige dertil, vil vise sig at v�re s�rdeles utilstr�kkeligt.
Dette f�rste indtryk holder ogs� stand ved videre besk�ftigelse med problemet. Den analytiske situation best�r som bekendt
i, at vi slutter forbund med objektpersonens jeg for at undertvinge ubeherskede dele af dennes det, alts� inddrage dem i jegets
syntese. Den kendsgerning, at en s�dan sammenarbejdning regelm�ssigt mislykkes hos psykotikeren, l�ner vor bed�mmelse et f�rste
holdepunkt. Det jeg, med hvilket vi kan slutte en s�dan pagt, m� v�re et normalt jeg. Men et s�dant normal-jeger, som normaliteten
overhovedet, en idealfiktion. Det er det abnorme, for vore hensigter ubrugbare jeg desv�rre ikke. Enhver normal er netop kun
gennemsnitligt normal, hans jeg n�rmer sig psykotikerens i dette eller hint stykke, i st�rre eller ringere udstr�kning, og
st�rrelsen af afstanden fra den ene og tiln�rmelsen til den anden ende af r�kken vil forel�big v�re en m�lestok for os for
den s� ubestemt betegnede “jeg�ndring”.
Sp�rger
vi, hvorfra de s� mangfoldige arter og grader af jeg�ndringen kan hidr�re, s� er det f�rste uundg�elige alternativ, at de
enten er oprindelige eller erhvervede. Det andet tilf�lde vil v�re lettere at behandle. Hvis de er erhvervede, da er de det
bestemt i l�bet af udviklingen fra den f�rste livsperiode. Lige fra begyndelsen m� jeget jo s�ge at opfylde sin opgave at
formidle mellem sit det og yderverdenen i lystprincippets tjeneste og beskytte det'et mod yderverdenens farer. Hvis det i
l�bet af denne bestr�belse l�rer at indstille sig defensivt ogs� over for sit eget det og at behandle dettes driftskrav som
ydre farer, s� sker dette i det mindste til dels, fordi det forst�r, at driftstilfredsstillelsen ville f�re til konflikter
med yderverdenen. Jeget v�nner sig s� under indflydelse af opdragelsen til at forl�gge kampens skueplads fra det ydre til
det indre, at overvinde den indre fare, inden den er blevet til en ydre, og g�r sandsynligvis for det meste
vel deri. Under denne kamp p� to fronter - senere kommer en tredje front til1
- betjener jeget sig af forskellige fremgangsm�der til at l�se sin opgave,
alment udtrykt til at undg� fare, angst og ulyst. Vi kalder disse fremgangsm�der “forsvarsmekanismer”.
Vi kender dem endnu ikke i tilstr�kkeligt udt�mmende grad. Bogen af Anna Freud har tilladt os et f�rste indblik i deres
mangfoldighed og mangesidede betydning2.
1 [Nemlig imod overjeget.]
2 Anna Freud: Jeg'et og forsvarsmekanismerne
(1936).
-2-
3 Robert Eisler: Jesus Basileus (1929 [og 1930]).
4 [Goethe: Faust: I. del, 4. scene.]
I en af disse mekanismer, fortr�ngningen, har studiet af de neurotiske processer overhovedet taget sit
udgangspunkt. Der var aldrig nogen tvivl om, at fortr�ngningen ikke er den eneste fremgangsm�de, jeget r�der over for at n�
sine hensigter. Alligevel er den noget ganske s�rligt, som er skarpere adskilt fra de andre mekanismer end disse indbyrdes.
Jeg vil gerne tydeligg�re dens forhold til disse andre gennem en sammenligning, men jeg ved, at sammenligninger p� disse omr�der
aldrig n�r ret langt. T�nk s�ledes p� en bogs mulige sk�bne p� et tidspunkt, da b�ger endnu ikke blev trykt i oplag, men skrevet
enkeltvis. En s�dan bog kunne indeholde angivelser, som p� senere tidspunkter blev betragtet som u�nskede. M�ske s�dan som
Flavius Josephus' skrifter if�lge Robert Eisler3 m� have indeholdt steder om Jesus Kristus, som den senere kristenhed
tog anst�d af. Den offentlige censur ville i nutiden ikke anvende nogen anden forsvarsmekanisme end konfiskationen og tilintetg�relsen
af ethvert eksemplar af hele oplaget. Dengang anvendte man forskellige metoder til uskadeligg�relsen. Enten blev de anst�delige
steder tykt overstreget, s�ledes at de var ul�selige; de kunne s� heller ikke afskrives, og bogens n�ste kopist leverede en
uangribelig tekst, men p� nogle steder med huller og d�r m�ske uforst�elig. Eller man n�jedes ikke med det, ville ogs� undg�
henvisningen til tekstens forkr�bling; man gik s�ledes over til at forvr�nge teksten. Man udelod enkelte ord eller erstattede
dem med andre, man indsk�d nye s�tninger; bedst str�g man hele passagen og indf�jede i dets sted en anden, som sagde det stik
modsatte. Bogens n�ste afskriver kunne da fremstille en tekst, der ikke vakte nogen mistanke, men som til geng�ld var forfalsket;
den indeholdt ikke mere, hvad forfatteren havde villet meddele, og sandsynligvis var den ikke blevet korrigeret til sandhed.
Hvis man ikke gennemf�rer sammenligningen alt for strengt, kan man sige, at fortr�ngningen forholder sig til de
andre forsvarsmetoder som udeladelsen til tekstforvr�ngningen, og i de forskellige af forfalskningens former kan man finde
analogierne til jeg�ndringens mangfoldighed. Man kan fors�ge den indvending, at denne sammenligning glider af p� et v�sentligt
punkt, for tekstforvr�ngningen er en tenditi�s censurs v�rk, som jegudviklingen ikke fremviser noget modstykke til. Men s�dan
er det ikke, for denne tendens repr�senteres i vid udstr�kning af lystprincippets tvang. Det psykiske apparat t�ler ikke ulysten,
det m� v�rge sig imod den for enhver pris, og hvis perceptionen af realiteten v�kker ulyst, m� den - sandheden alts� - ofres.
Mod den ydre fare kan man hj�lpe sig et godt stykke tid ved flugt og undg�else af faresituationen, indtil man senere engang
bliver st�rk nok til at oph�ve truslen ved aktiv �ndring af realiteten. Men fra sig selv kan man ikke flygte, mod den indre
fare hj�lper ingen flugt, og derfor er jegets forsvarsmekanismer d�mt til at forfalske den indre perception og kun muligg�re
et mangelfuldt og forvr�nget kendskab til vort det. I sine relationer til det'et er jeget da enten lammet som f�lge af sine
indskr�nkninger eller forbl�ndet af sine fejltagelser, og resultatet i den psykiske proces m� blive det samme, som n�r man
p� en vandring ikke kender egnen og ikke er rustet til at g�.
Forsvarsmekanismerne tjener den hensigt at holde farer v�k. Det er ubestrideligt, at noget s�dant lykkes
for dem; det er tvivlsomt, om jeget i l�bet af sin udvikling kan give fuldst�ndigt afkald p� dem, men det er ogs� sikkert,
at de selv kan blive til farer. Ofte viser det sig, at jeget har betalt en for h�j pris for de tjenester, som de yder det.
Det dynamiske energiopbud, der kr�ves for at opretholde dem, s�vel som de jegindskr�nkninger, som de n�sten regelm�ssigt f�rer
med sig, viser sig som sv�re belastninger af den psykiske �konomi. Disse mekanismer bliver heller ikke opgivet, efter at de
har hjulpet jeget i dets udviklings vanskelige �r. Hver enkelt person anvender naturligvis ikke alle mulige forsvarsmekanismer,
kun et vist udvalg af dem, men disse f�stner sig i jeget, de bliver karakterens regelm�ssige reaktionsm�der, som gentages
hele livet igennem, s� ofte en situation, der ligner den oprindelige, vender tilbage. Dermed bliver de til infantilismer,
deler sk�bne med s� mange institutioner, som str�ber efter at opretholde sig selv ud over den tid, hvor de er brugbare. �Fornuft
bliver vr�vl, velgerning plage�4, som digteren beklager det. Den voksnes styrkede jeg forts�tter med at forsvare
sig mod farer, som ikke mere best�r i realiteten, ja det finder sig presset til at uds�ge de situationer i realiteten, som
omtrent kan erstatte den oprindelige fare, for med dem at kunne retf�rdigg�re sin fastholden ved de tilvante reaktionsm�der.
Dermed bliver det let at forst�, hvordan forsvarsmekanismerne gennem en stadig mere omsiggribende fremmedg�relse i forhold
til yderverdenen og en vedvarende sv�kkelse af jeget forbereder og begunstiger neurosens udbrud.
Vor interesse er imidlertid for n�rv�rende ikke rettet mod forsvarsmekanismernes patogene rolle; vi vil unders�ge,
hvordan den jeg�ndring, der svarer til dem, p�virker vor terapeutiske bestr�belse. Materialet til besvarelsen af dette sp�rgsm�l
er givet i den omtalte bog af Anna Freud. Det v�sentlige deri er, at den analyserede ogs� under det analytiske arbejde gentager
disse reaktionsm�der, s� at sige fremf�rer dem for vore �jne; i virkeligheden kender vi dem kun derfra.
-3-
Dermed er ikke sagt, at de g�r analysen umulig. De fastl�gger tv�rtimod den ene halvdel af vor analytiske opgave.
Den anden, som i analysens tidlige periode f�rst blev grebet an, er afd�kningen af det, der skjuler sig i det'et. Vor terapeutiske
bestr�belse svinger under behandlingen bestandig fra et stykke detanalyse til et stykke jeganalyse. I det ene tilf�lde vil
vi bevidstg�re noget af det'et, i det andet korrigere noget ved jeget. Den afg�rende kendsgerning er nemlig, at forsvarsmekanismerne
mod fortidige farer under behandlingen vender tilbage som modstande mod helbredelsen. Det munder ud i, at helbredelsen
selv behandles som en ny fare af jeget.
Den terapeutiske effekt er bundet til bevidstg�relsen af det i det'et i videste forstand
fortr�ngte; vi bereder vejen for denne bevidstg�relse ved hj�lp af tydninger og konstruktioner, men vi har kun tydet for os
selv, ikke for den analyserede, s� l�nge jeget holder fast ved de tidligere forsvar og ikke opgiver modstandene. Nu er disse
modstande, sk�nt de tilh�rer jeget, jo ubevidste og i en vis forstand skilt ud inden for jeget. Analytikeren erkender dem
lettere end det skjulte i det'et; det skulle v�re tilstr�kkeligt at behandle dem som dele af det'et og gennem bevidstg�relse
bringe dem i relation til det �vrige jeg. Ad denne vej
ville den ene halvdel af den analytiske opgave kunne klares; med en modstand mod afd�kningen af modstande beh�vede man ikke
at regne. Der sker imidlertid f�lgende. Under arbejdet med modstandene tr�der jeget - mere eller mindre alvorligt - ud af
den overenskomst, som den analytiske situation hviler p�. Jeget st�tter ikke mere vor bestr�belse p� afd�kningen af det'et,
det mods�tter sig den, overholder ikke den analytiske grundregel og lader ingen yderligere derivater af det fortr�ngte dukke
op. En st�rk overbevisning om analysens helbredende kraft kan man ikke vente af patienten; han kan have medbragt et stykke
tillid til analytikeren, som forst�rkes til ydedygtighed gennem de momenter i den positive overf�ring, der lader sig v�kke.
Under indflydelse af de ulystimpulser, som spores, idet forsvarskonflikterne udspiller sig p� ny, kan negative overf�ringer
nu vinde overh�nd og oph�ve den analytiske situation fuldst�ndig. Analytikeren er nu for patienten kun et fremmed menneske,
som stiller ubehagelige krav til ham, og han opf�rer sig mod ham ganske som det barn, der ikke kan lide den fremmede og ikke
tror p� ham. Fors�ger analytikeren over for patienten at p�vise en af de under forsvaret foretagne forvr�ngninger og at korrigere
den, s� finder han ham uden forst�else og utilg�ngelig for gode argumenter. S�ledes findes der virkelig en modstand mod afd�kningen
af modstande, og forsvarsmekanismerne fortjener virkelig det navn, med hvilket vi i begyndelsen har betegnet dem, inden de
blev n�jere udforsket; det er modstande ikke blot mod bevidstg�relsen af det-indhold, men ogs� mod analysen i det hele taget
og dermed mod helbredelsen.
Virkningen af de forskellige forsvar i jeget kan vi godt betegne som “jeg�ndring”, hvis vi dermed forst�r
en afvigelse fra et fiktivt normal-jeg, der tilsikrer det analytiske arbejde urokkelig forbundstroskab. Det er nu let at tro,
hvad den daglige erfaring viser, at det med hensyn til udgangen p� en analytisk behandling i det v�sentlige afh�nger af, hvor
st�rke og hvor dybt rodf�stede disse modstande i jeg�ndringen er. Her m�der vi igen betydningen af den kvantitative faktor,
og vi bliver igen mindet om, at analysen kun kan mobilisere bestemte og begr�nsede m�ngder af energier, som skal m�le sig
med de fjendtlige kr�fter. Og som om det virkelig for det meste var de st�rkeste bataljoner, der sejrede.
Sigmund
Freud: Afhandlinger om behandlingsteknik (s. 208-13). K�benhavn: Hans Reitzels Forlag, 1992.
|